مقاله در مورد چاپ

مقاله در مورد چاپ

دسته: هنر و گرافیک

فرمت فایل: doc

حجم فایل: 4004 کیلوبایت

تعداد صفحات فایل: 29 مقاله در مورد چاپ

مقدمه

ثبت و ضبط اندیشه ها و تصورات و تخیلات بشری بر روی اشیاء مختلف در ابتدای امر کاری ابتدایی و صرفاً به منظور ارتباطف تزئین و حفظ اطلاعات در تمدن های قدیم بوده است. روش های چاپ به موازات توسعه ساختارهای اجتماعی متحول و دگرگون شده است. چاپ نه تنها وسیله ای ضروری در زندگی مشترک بشر بوده، بلکه از طریق تکامل امکانات ارتباطی و اجتماعی به تکاملی شگرف در امکانات چاپی رسیده است. هم چنین شیوههای چاپی به عنوان ا بزار اربتاطی از طریق تصویر، نقش و حروف و سایر عناصر به عنوان اصلی مهم و انکار ناپذیر در زندگی بشری جلوه گر است که از طریق شکل گیری محصولات گرافیکی، کتابها، اعلان ها، تصاویر و نوشته ها و بطورکلی آثار چاپی می توان به توسعه و تمدن جوامع و رشد مزیت و تغیر و تکامل آنها پی برد.

اما زادگاه اصلی چاپ را می توان در شرق دور مورد کاوش قرار داد. چینی ها اولین مدرمی بودند که چاپ دستی را باداع کردند آنان با حک کردن تصویر روی چوب از این فن در انتقال و تکثیر نقوش استفاده کردن. آنان در پایان قرن دو میلادی سه عنصر لازم و اصلی برای چاپ رادر اختیار داشتند. این سه عنصر عبارت بودند از:

1- کاغذ، که آن را در سلا 105 میلادی اختراع و در قرن چهارم میلادی ساخت آن را با الیاف پنبه آغاز کردند.

2- مرکب، که مرغوب ترین نوع آن را بعدها در قرن سوم میلادی بدست آودرند.

3- لوح یا سطحی که وسیله چاپ بود، که در ابتدا نقوشی را که می خواستند تکثیر کنند بر سنگهای مرمر یا قطعات موم حک می کردند، بعدها قطعات سنگ مرمر یا موم یا چوب یا فلز را به صورت مهر می ساختند.

ا نگیزه اصلی چاپ دستی در شرق دور، تکثیر شمایل قدیسان و متنون مقدس را از طریق حکاکی روی لوحه های چوبین و چاپ آن ها بر روی ابریشم و کاغذ بوده است. مصریان نیز از گ یاه پاپیروس که در آن زمان در سواحل رود نیل به فراوانی روئیده می شود برای چاپ الواح حکاکی شده به عنوان صفحه حامل یا کاغذ استفاده می کرده اند، با آثار باقی مانده در چین مثل مهرها و چاپهای دستی پول نشان دهنده این واقعیت است که چین مهد چاپ در جهان پیش از اختراع حروف فلزی نوشتاری گوتنبرگ در آلمان بوده است.

کلمات کلیدی:

چاپ

تایپوگرافی

صنعت چاپ در ایران

تایپوگرافی چیست؟

برای درک بهتر و آسان تر تایپوگرافی بایدگفت بین آن و خوش نویسی رابطه مستقیم وجود دارد چرا که خوشنویسی و خطاطی نوعی تایپوگرافی است و می توان گفت معنی تحت الفظی خوشنویسی خوش نوشتن حروف و کلمات با رعایت به معنای جا افتادن و مناسب بودن نوشتهاست که در ا رتباط با موضوع زیبایی در مفهوم کاربردی تعریف میشود نه در شکل ظاهری آن، بنابراین از زمانی که ژوهانس گوتنبرگ در سال های 1468-1398 میلادی فن چاپ را اختراع کرد، تلاش های زیادی برای گسترش شیوه هایی که کارایی بیشتری در تکثیر متون داشته باشند انجام گرفت تا اینکه حروف برجسته فلزی ساخته شده که پس از سپرده شدن به دستگاه چاپ و اتمام کار مجدداً از آن ها برای مطلبی جدید استفاده می کردند.

به این امر تایپوگرافی می گویند، یعنی فن بیان نوشتار در ارتباط با صنعت چاپ: اما امروز دیگر چنین نیست و حوزه تایپوگرافی به راستی گسترش یافته و حتی از مرز فن غول آسای چاپ، کامپیوتر و شبکه های اطلاع رسانی پا فراتر گذاشته است. و هر گونه رفتاری و طراحی که به حروف انجام می شود تا حروف و کلمات به وجه تصویری نزدیک تر شوند با هر قصدی تایپوگرافی است. برای مثال به سال 1456 میلادی گوتنبرگ برای تکثیر کتاب انجیل نمونه ای از حروف البا را برای خود انتخاب کرد که با خصوصیات نوشتاری و نسخه های دست نویس آن زمان گوتیک مطابقت داشت.

گستره (lay out) قرار می گیرد و پیام های نوشتاری و تصویری را تحت تاثیر متقابل و مکمل یکدیگر قرار می دهد. در حقیقت تایپوگرافی برای تقویت مفاهیم است، نه تکذیب و نادیده گرفتن معنی و ابهام آن و یا از هم گسیختن آنچه مقصود اصلی است. و هنرمند بایستی به کمک تایپوگرافی نوشته و موضوع را در ذهن مخاطب ثبت کند یعنی با عینی و محسوس کردن نوشتار موضوع آن را نیز آسان و سهل الوصول کند پس تمام تلاش صنعتگران به سوی تکثیر سریع پیش می رفت.

فهرست

مقدمه 1

کارگاه چاپ دستی 1

تایپوگرافی 2

پیشرفتهای صنعت چاپ 4

تاریخچه چاپ در ایران 15

منابع 26

قیمت فایل فقط 13,000 تومان

عبارت های کلیدی

  • مقاله در مورد چاپ
  • صنعت چاپ در ایران
  • پیشرفتهای صنعت چاپ
  • تاریخچه چاپ در ایران
  • تایپوگرافی چیست؟
  • دانلود مقاله در مورد چاپ
  • سیستم همکاری در فروش فایل
  • همکاری در فروش فایل
  • همکاری در فروش
  • فروش فایل
  • fileina
  • فروشگاه ساز فایل
  • فروشگاه فایل
  • خرید مقاله و تحقیق رشته گرافیک

خرید فایل

مقالات مشابه

تاریخچه تایپوگرافی در ایران و جهان

... که در این میان بسیار مهم است، مطرح شدن بسیاری از هنرها به‌عنوان یک «رسانه» است . نگاه مقدس، عارفانه و تزئینی به هنر، بعد از این دوره، ناگهان تبدیل به نگاهی صنعتی و کاربردی در امور زندگی و اجتماعی می‌شود .

پایان نامه بررسی خط در هنرهای تجسمی -10346

... حاصل شد. انحنای علامتهای تصویری اولیه از بین رفت. در مناطق باتلاقی و کرانه رودخانه های میانرودان، خاک رس و نی فراوان وجود داشت، در حالیکه رسم خطوط منحنی در گل رس خشک شده از لحاظ فنی دشوار بود، پس کتاب نویسان به علامتهای مستقیم روی آوردند. کاتبان از لوحه های رسمی استفاده می کردند و اشیا یا شکلهایی را که می خواستند به تصویر در آورند را با قلمهایی از نی (که یک سر ان را می تراشیدند) می کشیدند. سومریها این قلمها را (که نسلهای نخستین خودکار و خودنویسهای امروزی به شمار می رفتند) به شکل ...

پایان نامه بررسی خط در هنرهای تجسمی-6114

... مطلب و جمله ای کامل را داشتند، که با آن اصطلاحاً «خط اندیشه نگار» می گویند. تاکنون بیش از 1500 نمونه از این نوع خط تصویری توسط باستان شناسان شناسایی شده است. با گذشت زمان، خط تصویری دیگر برای نمایش اشیا به کار نمی رفت بلکه بر اساس مفهوم متن، معانی گسترده تری پیدا کرد و تکامل جالبی در حدود 2900 سال قبل از میلاد حاصل شد. انحنای علامتهای تصویری اولیه از بین رفت. در مناطق باتلاقی و کرانه رودخانه های میانرودان، خاک رس و نی فراوان وجود داشت، در حالیکه رسم خطوط منحنی در گل رس خشک ...

پایان نامه رشته هنر با عنوان گرافیک سنتی، گرافیک نوین (بصورت جامع و کامل)-1210

... که به این طراحی خطی، گرافیک اطلاق می گردید» . براین مبنا، «هنر گرافیک» ، هنری است که «ترسیم کردن» و «نگاشتن» ارکان اصلی آن را تشکیل می دهد. از این نظر در رده بندی هنرها، هنر گرافیک را شاخه ای از «هنرهای تجسمی» (پلاستیک) به شمار می آوریم. در قرنهای گذشته، پیش از آنکه چاپ و چاپگری به وجود آید، هنر گرافیک از یک سو با نقاشی و از سوی دیگر با خوشنویسی مرزهای مشترکی داشت و به طور عمده در هنر کتاب آرایی متجلی می گردید. امّا با پیدایش و رواج چاپ، هنر گرافیک بی آنکه ...

پروژه طراحی و ایجاد صنعت کاغذ-7380

... از‌ کاغذ‌ پاپیروس‌ استفاده‌ می‌شد‌ ولی‌ در‌ آن‌ زمان‌ با‌ پیدایش‌ نوع‌ جدیدی‌ از‌ کاغذ‌ که‌ پارشمن‌ ‌ نامیده‌ می‌شد‌ رقابتی‌ بین‌ این‌ دو‌ نوع‌ کاغذ‌ بوجود‌ آمد. بدین‌ ترتیب‌ تا‌ تهیه‌ کاغذ‌ به‌ صورت‌ امروزی‌ (‌ یعنی‌ تهیه‌ کاغذ‌ از‌ موادی‌ چون‌ الیاف‌ پارچه‌ و‌ چوب‌) ‌ برای‌ نوشتن‌ از‌ پارشمن‌ و‌ پاپیروس‌ استفاده‌ می‌شد. فهرست مطالب: معرفی محصول انواع کاغذهای مصرفی در بازار عمده موارد استفاده محصول شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران تشریح عرضه و تقاضای بازار بررسی واردات وصادرات بررسی میزان تولید به تفکیک نوع کاغذ بازیافت کاغذ نتیجه گیری از بحث عرضه و ...

مقاله نسخ

... خط نسخ شیوایی و سهولت در یادگیری آن است . به همین دلیل است که این خط موجب گسترش چشمگیر سواد در بین مسلمانان شد و در پیشرفت علمی و فرهنگی مسلمانان نقشی اساسی ایفا کرد . به عبارتی این خط به تمام سرزمین های شرقی مه تحت دین اسلام بودند رفت که در ایران بر زیبایی های آن افزوده شد . در کل هر چه بوده در آن زمان استفاده از این خط بسیار آسانتر از کوفی بوده . دلیل این سادگی در خواندن این خط آن است که حروف و کلمات بسیار دقیق و با نظم ...

پروژه طراحی و ایجاد صنعت کاغذ -11963

... و‌ دوم‌ میلادی، گرد‌ فشرده‌ ساقه‌ خیزران‌ را‌ برای‌ تهیه‌ کاغذ‌ بکار‌ بردند. در‌ اروپا‌ تا‌ حدود‌ قرن‌ اول‌ میلادی‌ از‌ کاغذ‌ پاپیروس‌ استفاده‌ می‌شد‌ ولی‌ در‌ آن‌ زمان‌ با‌ پیدایش‌ نوع‌ جدیدی‌ از‌ کاغذ‌ که‌ پارشمن‌ ‌ نامیده‌ می‌شد‌ رقابتی‌ بین‌ این‌ دو‌ نوع‌ کاغذ‌ بوجود‌ آمد. بدین‌ ترتیب‌ تا‌ تهیه‌ کاغذ‌ به‌ صورت‌ امروزی‌ (‌ یعنی‌ تهیه‌ کاغذ‌ از‌ موادی‌ چون‌ الیاف‌ پارچه‌ و‌ چوب‌) ‌ برای‌ نوشتن‌ از‌ پارشمن‌ و‌ پاپیروس‌ استفاده‌ می‌شد. فهرست مطالب: معرفی محصول انواع کاغذهای مصرفی در بازار عمده موارد استفاده محصول شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران تشریح عرضه و ...

خلاقیت در آثار گرافیکی -8912

... دارد، ایده پردازی بر نوعی خلاقیت و یاتفکر خلاق مبتنی است- ایده پردازی به هر حال باید همراه بانوعی مهارتها و توانمندیهایی باشد که از جمله آنها توانایی و مهارت بارش مغزی است. برای آشنایی بیشتر بامبانی مفهومی و نظری ایده و نیز چگونگی طراحی یک ایده، خوب باید با تفکر انتقادی و تفکر خلاق بیشتر آشنا شوید. فهرست مطالب: چکیده فصل اول: کلیات 1-1 مقدمه 2-1 کلیات تحقیق 3-1 اهداف و سوالات تحقیق 4-1 روش تحقیق فصل دوم: گرافیک 1-2 تعریف گرافیک 1-1-2 تعاریف گرافیک در منابع مختلف 2-2 تاریخچه گرافیک 3-2 حیطه های مختلف در طراحی ...

مقاله رشته هنر و گرافیک با عنوان تصویر-1036

... به چیزی مرئی یا نامرئی دلالت میکند که حالتی دارد، واقعی یا خیالی است، مجرد است یا مشخص است، آفریده کسی است یا بازشناخته اوست. یکی از قدیمی‌ترین تعریف‌های تصویر از افلاطون است: «نخست سایه‌ها و سپس بازتاب‌هایی را که می‌توان بر سطح آب یا بر سطح اشیاء نیمه براق، صیقلی یا درخشان مشاهده کرد و تمام این جنس بازنمایی‌ها را تصویر می‌نامم.» پس با این تعریف تصویر عبارت است از آنچه در آیینه یا آنچه با فرآیندهای بازنمایی مشابه آیینه، بازتاب می‌یابد. بنابراین تصویر چیزی ثانوی است که انعکاس یا بازنمایی «حقیقت» یا «واقعیت» دیگری است. کلمات ...

خط و پیدایش الفبا-526

... وقایع مهم آن ناشناخته باقی مانده است. ریشه یابی خط مارا به تصویر هایی میرساند که انسان اولیه برای رساندن پیام و بیان مقاصد و اهداف خود ترسیم می نمود. این تصاویر را می توان پیشینه خط های کنونی دانست. به عبارت دیگر خط های کنونی، تکامل یافته تصاویری اند که برای مقاصد گوناگون و برقراری ارتباط توسط اوقام مختلف ترسیم می شده است. «تصویر» در ابتدا به عنوان «کلمه» برای انتقال پیام های لازم و جاری روز مره به کار میرفت. به طور مثال تصویر «خورشید» ، با ترسیم شکل ساده ای از «خورشید» و تصویر «ایستادن» ...